Rămâi conectat

Actualitate

Timbrul de mediu pentru autovehicule – Publicat în Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013

Publicat

în

Prin publicarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului României nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule publicată în Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013, taxa auto a fost înlocuită oficial de timbrul de mediu. 

         Timbrul de mediu va fi plătit o singură dată atât pentru maşinile înmatriculate pentru prima dată în România, cât şi pentru cele care au fost înmatriculate, dar pentru care nu s-a plătit o astfel de taxă. Mai mult decât atât, timbrul de mediu va fi achitat, cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, şi de cei care au obţinut în instanţă restituirea taxei de poluare sau înmatricularea unui autoturism fără plata acesteia.

Din punctul nostru de vedere această dispoziţie contravine dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţia României care stipulează „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.” respectiv art. 6 alin. (1) Cod civil „Legea civilă este aplicabil pentru viitor şi nu are putere retroactivă”  

         Art. 6 alin. (5) stipulează faptul că „Dispoziţiile legii noi se aplică tuturor actelor şi faptelor încheiate sau, după caz, produse ori săvârşite după intrarea sa în vigoare, precum şi situaţiilor juridice născute după intrarea sa în vigoare”.     Art. 6 alin. (2) stipulează faptul că „Actele şi faptele juridice încheiate ori, după caz, săvârşite sau produse înainte de intrarea în vigoare a legii noi nu pot genera alte efecte juridice decât cele prevăzute de legea în vigoare la data încheierii sau, după caz, a săvârşirii ori producerii lor.”

   (numai de nu se fi schimbat Codul civil şi principiile ce guvernează dreptul civil de la apariţia acestei OUG J  )

         Actul normativ, OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule publicată în Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013 abrogând vechea lege care reglementa taxa de poluare (legea nr. 9/2012), precum şi normele sale de aplicare.

         (o Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului să abroge o lege? J – este neconstituţional!)

          Potrivit art. 61 alin. (1) din Constituţia României „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării”

          Potrivit art. 73 alin. (1) din Constituţia României „Parlamentul adoptă legi constituţionale, legi organice şi legi ordinare”

 Legea este actul normativ, format din norme juridice, investite cu forţă juridică inferioară constituţiei însă superioară celorlalte norme juridice şi care reglementează relaţii sociale ce decurg din valorile sociale fundamentale (ex. Legea învăţământului care reprezintă o aplicare a valorii sociale constând în dreptul fundamental al educaţiei fiecărui individ).

Tipuri de legi: • legi constituţionale
legi organice
legi ordinare.

Legile constituţionale sunt cele care privesc revizuirea Constituţiei. După adoptarea ei de către Parlament, se supun aprobării cetăţenilor, prin referendum,la intrarea în vigoare devine parte integrantă a Constituţiei.

b) Legile organice sunt legi adoptate de Parlament în domeniile de importanţă vitală pentru funcţionarea statului şi care sunt strict enumerate în art.72 alin.3 din Constituţie. Astfel prin lege organică se reglementează:
• sistemul electoral,
• organizarea şi funcţionarea partidelor politice,
• organizarea şi desfăşurarea referendumului,
• organizarea Guvernului şi a Consilului Suprem de Apărare al Ţării,
• regimul stării de asediu şi al celui de urgenţă,
• infracţiunile, pedepsele şi regimul de executare a acestora,
• acordarea amnistiei sau a graţierii collective,
• organizarea şi fincţionarea Consilului Superior al Magistaturii, a instanţelor judecătoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de Conturi,
• statutul funcţionarilor publici,
• contenciosul administrative,
• regimul juridic general al proprietăţii şi moştenirii,
• regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele şi protecţia socială,
• organizarea generală a învăţământului,
• regimul general al cultelor,
• oraganizarea administraţiei locale, a teritorului, precum şi regimul general privind autonomia locală,
• modul de stabilire a zonelor economice exclusive,
• celelalte domenii pentru care, în Constituţie, se prevede adoptarea de legi ordinare.

Legea organică se adoptă prin votul majorităţii membrilor fiecărei camere legislative – Camera Deputaţilor şi Camera Senatului.

c) Legea ordinară – este adoptată de Parlament pentru a reglementa domenii sociale de importanţă mai redusă pentru care nu este necesară adoptarea unei legi organice. Legea ordinară se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţa fiecărei camere legislative.

Potrivit art. 73 alin. (1) din Constituţia României „Legea se trimite, spre promulgare, Preşedintelui României. Promulgarea legii se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire.

Potrivit art. 78 alin. (1) din Constituţia României „Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.”

Potrivit art. 108 din Constituţia României alin.:

„(1) Guvernul adoptă hotărâri şi ordonanţe.

(2) Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor.”

Potrivit art. 108 din Constituţia României alin.:

 „(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.

(5) Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă. Ordonanţa de urgenţă cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la articolul 76 alineatul (1).

(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.”

         În conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, un act normativ cu puterea juridică a unei legi nu poate fi modificat sau abrogat decât de un alt act normativ de aceeaşi forță juridică, neputând pune sub semnul legii între lege și ordonanțele guvernului fără a se încălca principiul ierarhiei actelor juridice, și anume ca o lege organică să fie abrogat printr-o ordonanţă de Urgenţă a Guvernului. Abrogarea nu numai că este nejustificată, netemeinică dar se încalcă dispoziţiile Constituţiei Românie dar şi alte dispoziţii şi prevederi, în special prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Aspect asupra căreia sa pronunţat Curtea Europeană a Drepturilor Omului, consfinţind nelegitimitatea abrogări unei legi printr-o ordonanţă de guvern. Drept urmare considerăm că în această materie avem autoritate de lucru judecat şi în consecinţă   OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule publicată în Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013 ce abrogă vechea lege care reglementa taxa de poluare (legea nr. 9/2012) este neconstituţional.

         Ordonanţa de urgenţă nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule publicată în Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013, stabileşte că, începând din 15 martie, timbrul de mediu va fi plătit, o singură dată, în următoarele situaţii:

  • când un autoturism este înmatriculat pentru prima dată în România
  • când un autoturism este reintrodus în parcul auto naţional, în cazul în care la momentul scoaterii sale din parcul auto naţional, proprietarului i s-a restituit valoarea reziduală a timbrului
  • pentru maşinile rulate pentru care nu a fost achitată nicio taxă de poluare/înmatriculare, timbrul de mediu se va plăti cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate
  • pentru autoturismele rulate pentru care s-a dispus de către instanţe restituirea  sau înmtaricularea fără plata unei taxe de poluare/ de înmatriculare. Timbrul de mediu în această situaţie va fi achitat tot cu ocazia ocazia transcrierii dreptului de proprietate

         Potrivit articolului 124 alin. (1) “Justiţia se înfăptuieşte în numele legii” trebuie coroborat cu art. 15 alin. (2) din Constituţia României care stipulează „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.” respectiv art. 6 alin. (1) Cod civil „Legea civilă este aplicabil pentru viitor şi nu are putere retroactivă”. Drept urmare considerăm că dispoziţiile Ordonanţa de urgenţă nr. 9/2013 mai sus invocate sunt fără efect asupra maşinilor înmatriculate sau proprietarilor care sunt în posesia unei sentinţe judecătoreşti de genul celor de mai sus descrise.

         Sunt scutite de plata taxei de timbru de mediu maşinile înmatriculate în perioada 1 ianuarie 2007 – 1 iulie 2008 întrucât ele au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima înmatriculare a acestora a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule în temeiul art. 214 ind. 1 – 214 ind. 3 Cod Fiscal.

De asemenea sunt scutite de plata taxei de timbru de mediu autovehiculele hibride sau electrice

Cum se calculeaza timbrul de mediu *

         Timbrul de mediu perceput în urma dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă nr. 9/2013 se calculează pe baza unor criterii obiective ca tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisie de CO2 şi norma de poluare, luând în considerare şi anumite reduceri în funcţie de vechimea autoturismului şi rulajul mediu anul real al autovehiculului. Vechimea autovehiculului se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia, iar când nu se poate face dovada datei înmatriculării autovehiculului, taxa se calculează în funcţie de anul fabricaţiei.

         Pentru autoturismele cu norme de Euro 5 sau Euro 6, taxa pentru timbrul de mediu se calculează după formula:

Suma de plata = [(A x B x (100-C)]/100, unde:

A = nivelul emisiilor de CO2, exprimată în grame /km, menţionate în cartea de identitate a autovehiculului;

B= valoarea emisiilor de CO2, exprimată în euro/l gram km, prevăzută în anexa nr. 1;
C = cota de reducere a timbrului, prevazută în coloana 2 din anexa nr. 3;

Pentru autoturismele Euro 3 si Euro 4, formula de calcul a timbrului de mediu este:

Suma de plată = [(A x B x (100-C)]/100, unde:

A = nivelul emisiilor de CO2, exprimată în grame /km, menţionate în cartea de identitate a autovehiculului;

B= valoarea emisiilor de CO2, exprimată în euro/l gram km, prevăzută în anexa nr. 1 pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin scânteie şi prevăzută în anexa nr. 2 pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin comprimare;

C = cota de reducere a timbrului, prevazută în coloana 2 din anexa nr. 3;

Pentru autoturismele non-euro, Euro 1 sau Euro 2,  valoarea taxei pe poluare va fi calculată după formula:

Suma de plata =  = [(E x D x (100-C)]/100, unde:

C = cota de reducere a timbrului prevazută în coloana nr. 2 din Anexa nr. 2;

D = cilindreea – capacitatea cilindrică, exprimată în centimetri cubi, prevăzută în certificatul de înmatriculare a autovehiculului sau în cartea de identitate a autovehiculului;

E = timbrul de mediu, prevăzut în coloana nr. 3 din anexa nr. 4 pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin scânteie şi prevăzută în coloana nr. 4 din anexa nr. 4  pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin comprimare;

         Exact ca şi în cazul taxei auto, suma de plată se va calcula în euro, dar va fi plătită în lei, pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

         Pe anul 2013, cursul de schimb valutar utilizat este de 4,5223 lei/euro.

         Timbrul de mediu se plăteşte de contribuabili într-un cont  distinct deschis la Trezoreria Statului, pe numele Administraţiei Fondului pentru Mediu, iar dovada plăţii va fi prezentată cu ocazia înmatriculării sau transcrierii dreptului de proprietate.

          * Cum se calculeaza timbrul de mediu – preluat de pe www.avocatnet.ro

                                                                                         avocat şi mediator, Seffer Laurenţiu Levente


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Publicitate
Click pentru a comenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Ocnamureșan condamnat la închisoare cu executare, după ce și-a asmuțit câinii asupra unei persoane

Publicat

în

Un bărbat din Ocna Mureș, recidivist, a fost condamnat la închisoare cu executare după ce a asmuțit doi câini din rasa Ciobănesc Belgian asupra unei alte persoane. Victima s-a ales cu cu plăgi mușcate vindecabile în 12-14 zile de îngrijiri medicale.

Autorul infracțiunii (G.S.) și-a asmuțit câinii prin lovirea cu lesa şi prin comanda „ia-l”. Incidentul a avut loc pe strada 9 mai din oraș.

Victima a declarat că în ziua respectivă a mers să-i solicite bărbatului cu câinii explicații, după ce acesta l-ar fi înjurat pe fiul său. „În continuare, inculpatul, care era însoțit de cei doi câini ai săi, fără botniță, a dezlegat lesa unuia dintre ei.

Câinele astfel dezlegat s-a repezit asupra persoanei vătămate, asmuțind în același timp animalele să atace prin comanda «ia-l». Totodată, inculpatul a înaintat și cu celălalt câine către persoana vătămată, lovindu-l pe cel din urmă câine cu lesa câinelui pe care-l dezlegase, cu scopul de a agita animalele și de a le asmuți asupra victimei.

Mai mult, persoana vătămată arată că inculpatul s-a apropiat și l-a lovit cu lesa, după care s-a îndepărtat și a strigat «nu veniți după mine, omorâți-l», în timp ce fratele și fiul său se luptau cu câinii pentru a-l salva. Urmare a atacului canin, persoana vătămată arată că i-a fost ruptă geaca cu care era îmbrăcată și i-au fost produse leziuni la coapsa piciorului drept.

Victima a mai arătat în declarația sa că are cunoștință despre faptul că autorul faptei a mai procedat la fel și cu alte persoane – pe care le-a atacat cu câinii”, se precizează în dosar, în legătură cu declarația victimei atacului. Judecătorul a audiat și alți martori și a vizionat și imagini surprinse de o cameră de supraveghere, care au confirmat afirmațiile bărbatului mușcat de câini.

Proprietarul câinilor a spus că, la momentul respectiv, a crezut că va fi agresat și a scos botnițele câinilor. „Cei trei s-au apropiat, iar o persoană a început să-l amenințe cu săvârșirea unor acte de violență, gesticulând nervos, moment în care unul dintre câini a ieșit din zgarda de la lesă și s-a repezit spre victimă, motiv pentru care a intervenit pentru a împiedica atacul, prin lovirea cu lesa.

Și celălalt câine – care era legat – s-a repezit asupra victimei, dar fără să o muște, iar după epuizarea atacului – fiindu-i teamă că va fi agresat de cei trei – a fugit spre magazinul Profi, aflat în apropiere, strigând către câini să îl urmeze”, a spus G. S.

Judecătorul a considerat, însă, afirmațiile acestuia ca fiind necredibile și a constatat, dincolo de orice îndoială rezonabilă, că acesta se face vinovat de comiterea infracţiunii pentru care a fost trimis în judecată.

Bărbatul a fost condamnat pentru această faptă la 2 ani de închisoare. Pedeapsa finală, care include și o treime dintr-o condamnare anterioară cu suspendare, este de 2 ani și 4 luni în regim de detenție. Judecătoria Aiud a mai dispus confiscarea celor doi câini, aflați în adăpostul penttru animale de la Lancrăm. Hotărârea din 16 octombrie 2025 poate fi contestată cu apel.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Bărbat de 52 de ani din Hopârta arestat preventiv, după ce a încercat să violeze o tânără în Ocna Mureș

Publicat

în

La data de 30 octombrie 2025, judecătorul de drepturi şi libertăți din cadrul Judecătoriei Aiud a dispus măsura arestării preventive, pentru 30 de zile, față de un bărbat, în vârstă de 52 de ani, cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de viol.

Din cercetările efectuate în cauză, a reieșit că, în dimineața zilei de 20 octombrie 2025, bărbatul, în vârstă de 52 de ani, din localitatea Hopârta, ar fi încercat, prin constrângere, să întrețină raporturi sexuale cu o tânără de 18 ani și ar fi atins-o în zonele intime, în timp ce se aflau într-un autoturism, pe raza orașului Ocna Mureș.

La data de 29 octombrie 2025, polițiștii de investigații criminale din orașul Ocna Mureș au luat măsura reținerii, pentru 24 de ore, față de bărbatul de 52 de ani.

Precizăm că punerea în mişcare a acţiunii penale și formularea propunerii de luarea măsurii arestării preventive sunt etape procesuale reglementate în Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual necesar pentru administrarea probatoriului şi prevenirea săvârşirii unor alte infracțiuni, iar aceste acte şi măsuri de urmărire penală nu pot, în nicio situaţie, să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Control al polițiștilor la un local public din Ocna Mureș. Au fost aplicate amenzi în valoare de 34.000 de lei și s-a conficat suma de 6.019 lei, nefiscalizată

Publicat

în

În noaptea de 24/25 octombrie 2025, polițiști din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice Alba au efectuat un control, pe raza orașului Ocna Mureș, la sediul unei societăți comerciale care are drept obiect de activitate baruri și alte activități de servire a băuturilor.

În urma verificărilor efectuate, polițiștii au constatat și aplicat un număr de patru sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 34.000 lei, pentru încălcarea prevederilor art. 10 lit.d) și f) din OUG 28/1999, art.190 lit.g) din Legea nr.8/1996, art.7 lit.a) din Legea nr.252/2003, fiind confiscată și suma de 6.019 lei, nefiscalizată.

Acțiunea a beneficiat de sprijinul organelor de control din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Unirea” Alba, care au aplicat o sancțiune contravențională, în valoare de 2.500 lei, pentru încălcarea prevederilor HG 537/2007.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Politică

Știrea Ta

Societate

Sport

Economie

Din Județ

Articole Similare

ocnamuresinfo, stiri ocnamures, informatii ocnamures