Administrație
Parteneriat încheiat între Ocna Mureș și Unirea pentru achiziția a trei autobuze electrice, a trei stații de încarcare lentă și a uneia rapide
Primăria orașului Ocna Mureș a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, o licitație pentru achiziția a trei autobuze electrice, trei stații de încărcare lentă și o stațe de încărcare rapidă pentru proiectul „Achiziția a două mijloace de transport public – autobuze electrice în cadrul parteneriatului orașul Ocna Mureș – comuna Unirea”. Valoarea totală estimată a investiției este de 7.177.296,60 de lei, fără TVA.
Autobuzele electrice, în număr de 3 bucăţi, vor fi de tip solo (nearticulate), cu planşeu jos (podea coborâtă fără trepte pentru călătorii aflaţi în picioare), facilităţi pentru accesul nelimitat al persoanelor cu mobilitate redusă (rampă-kneeling), fără etaj, caroserie CE, destinate transportului urban de călători conform Regulamentului (UE) 2018/858, Directivei 2019/1161/CE privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
Încărcarea bateriilor autobuzelor electrice se va realiza prin intermediul staţiilor de încărcare rapidă şi lentă. Toate autobuzele electrice vor permite atât încărcare lentă, cât şi încărcare rapidă.
Caroseria va fi autoportantă de tip cheson şi va avea podea coborâtă fără trepte pentru călătorii aflaţi în picioare. Caroseria va fi garantată la coroziune minim 8 ani.
Ea va fi prevăzută cu minim 2 uşi de acces, situate pe partea dreaptă a autobuzelor electrice, dintre care una dublă cu o lăţime de minim 1.200 mm şi una cu o lăţime de minim 650 mm. Uşa din faţă va fi folosită atât de călători, cât şi de conducătorul auto, putând fi acţionată în mod independent faţă de restul uşilor pentru călători. Se acceptă orice variantă superioară. Caroseria va fi garantată împotriva fisurării, deformării, ruperii minim 10 ani, însă durata de viaţă a caroseriei va fi de minim 15 ani.
Capacitate transport călători: minim 50 persoane din care minim 26 pe scaune + conducătorul auto (26+1)
Soluţia constructivă a unităţii electrice de tracţiune a autobuzelor electrice poate fi din punct de vedere constructiv:
- Cu motor electric de tracţiune cuplat la roţi printr-un reductor mecanic diferenţial;
- Cu motoare electrice de tracţiune înglobate în roţile de pe puntea din spate (tip „hub”).
- Motorul de tracţiune/hub-urile vor fi motoare electrice asincrone/sincrone trifazate cu randament ridicat, alimentate de la un invertor. Motoarele/hub-urile vor avea o construcţie simplă, robustă şi uşor de întreţinut, cu răcire exterioară cu aer autoventilat sau cu apă/antigel şi cu o durată de funcţionare de minim 5 ani/500.000 km(de la data punerii în exploatare) fără intervenţii de întreţinere şi reparaţii;
- Transmisia mişcării la roţi se va realiza prin reductor mecanic diferenţial. Se admite şi motor cu magneţi permanenţi, cu o garanţie din partea producătorului că magneţii nu se demagnetizează şi motorul nu îşi pierde caracteristicile pe toată durata de utilizare a autobuzelor electrice (minim 15 ani). Motorul/hub-urile vor funcţiona şi ca generator electric, în regimul de frânare electrică, situaţie în care acestea vor recupera până la minim 80 % din energia de frânare. Frânarea electrică recuperativă de energie va genera energie electrică pe perioadele de frânare, sau de coborâre a unor pante, energie care va fi utilizată local pentru alimentarea unor sisteme electrice auxiliare, sau va fi înmagazinată în baterii în cazul în care energia recuperată depăşeşte nivelul consumului instantaneu;
- Motorul de tracţiune/hub-urile vor fi fără perii, realizate cu lagăre izolate electric, tară întreţinere şi echipate cu senzori pentru sesizarea depăşirii temperaturii normale de funcţionare, montaţi în stator;
- Motorul de tracţiune/hub-urile vor avea un circuit de aer pentru răcire realizat astfel încât apa care poate pătrunde accidental să nu intre în contact cu bobinajele. Pentru motoarele răcite cu apă/antigel, ofertanţii au obligaţia includerii în ofertă, a documentaţiilor tehnice aferente (construcţie, mentenanţă, remediere defecte etc.), asigurarea consumabilelor pe durata de funcţionare 5 ani/500.000 km şi a serviciilor de training asociate.
Motorul de tracţiune/hub-urile vor fi echipate cu:
- Rulmenţi capsulaţi (fără întreţinere);
- Traductor de turaţie încorporat;
- Senzori de temperatură încorporaţi.
Staţii de încărcare lentă (min.50kw)
Staţiile de încărcare lentă – staţionare(fixe), se vor amplasa la autobază, vor fi astfel concepute pentru a se asigura simultan tuturor autobuzelor cel puţin 50 kW per autobuz.
Încărcarea lentă va fi realizată pe timpul nopţii prin cuplarea autobuzului electric la reţeaua trifazată de joasă tensiune (400 Vca). în funcţie de capacitatea totală de stocare a bateriilor, acestea vor fi încărcate la capacitatea maximă într-un interval de până la 6 ore. Conectarea autobuzului la staţia de încărcare va fi realizată prin intermediul unui conector standardizat care va fi livrat de către ofertantul declarat câştigător. Staţia de încărcare va fi dotată cu o interfaţă de încărcare de tip CCS (Combo 2, Type 2/Mode 4) conform IEC 621963.
După conectarea autobuzului electric la staţia de încărcare va fi necesar parcurgerea unui protocol de autentificare pe şofer/autobuz care după validare, pe baza unui card individual va iniţia transferul de energie electrică. Sistemul de încărcare lentă (minim 50 kW pentru fiecare autobuz electric livrat) va aduce bateriile la nivelul optim de încărcare (100 %) pe timpul nopţii printr-o încărcare convenţională, direct de la reţeaua trifazată de joasă tensiune (400 Vca), într- un interval de timp de 4 … 6 ore şi va avea următoarele caracteristici generale:
- Va asigura încărcarea autobuzelor electrice 24 ore/zi, 7 zile/săptămână;
- Va fi amplasată şi va opera pe un teren deschis (neacoperit);
- Va fi dotată cu un buton de avarie/oprire, care va oferi posibilitatea decuplării alimentării;
- Domeniul temperaturilor exterioare de exploatare va fi de la -25 °C la + 45°C(la umbră);
- Va asigura clasa de protecţie minim IP 44 pentru echipamente electroenergetice;
- Tensiunea de alimentare a sistemului de încărcare va fi de 3 x400Vca(+/-)10%, 50 Hz; Puterea efectivă la ieşirea din sistemul de încărcare va fi de minim50kW/autobuz ; deasemenea, vor fi permise orice soluţii care respectă condiţia ca staţiile de încărcare lentă să asigure simultan tututor autobuzelor minim 50 Kw/autobuz, inclusiv o staţie cu mai multe posturi de încărcare;
- Va fi dotată cu un display LED care va oferi informaţii cel puţin cu privire la procesul de încărcare, la capacitatea de energie stocată în baterii şi cu privire la eventualele erori intervenite;
- Sistemul de încărcare va monitoriza energia utilizată pentru încărcarea bateriei;
- Eficienţa energetică va fi de minim 95 %;
- Coeficient de putere va fi mai mare sau egal cu 0,98;
- încărcarea în curent continuu se va realiza în modurile Constant Current (CC), respectiv Constant Voltage (CV);
- tensiunea de ieşire a sistemului de încărcare va fi de 400 … 800 Vcc.
Staţii de încărcare rapidă
Este acceptată varianta superioară de încărcare prin intermediul unui pantograf cu construcţie specială montat pe acoperişul autobuzelor sau echivalent (spre exemplu: pantograf invers). Sistemul de încărcare rapidă, de cel puţin 150 kw, va introduce în baterii o cantitate mare de energie într-un interval scurt de timp (2 … 20 minute) prin conectarea autobuzului electric la o staţie de încărcare rapidă care va avea următoarele caracteristici generale:
- Va asigura încărcarea autobuzelor electrice 24 ore/zi, 7 zile/săptămână;
- Va fi amplasată şi va opera pe un teren deschis (neacoperit);
- Va fi protejată împotriva eventualelor acte de vandalism/utilizării neautorizate;
- Domeniul temperaturilor exterioare de exploatare va fi de la – 25 °C la + 45 °C(la umbră);
- Va asigura clasa de protecţie de minim IP 44 pentru echipamente electroenergetice;
- Tensiunea de alimentare a sistemului de încărcare va fi de 3 x 400 Vca (+/-) 10 %, 50 Hz;
- Puterea efectivă la ieşirea din sistemul de încărcare va fi de minim 150 kW;
- Sistemul de încărcare va monitoriza energia utilizată pentru încărcarea bateriei;
- Sistemul de încărcare va fi echipat cu un conector dedicat pentru pantograf cu 4 poli: pol pozitiv de încărcare (DC+), pol negativ pentru încărcare (DC-), pol de protecţie (PE) şi contact de comunicare Control Pilot (CP) sau similar, care să poată fi operat automat din cabina şoferului (să nu necesite intervenţie umană din afara vehiculului);
- Eficienţă energetică va fi de minim 95 %;
- Coeficient de putere va fi mai mare sau egal cu 0,98;

Administrație
Lucrări de renovare la etajele I și II ale Liceului Teoretic „Petru Maior” Ocna Mureș
Liceul Teoretic „Petru Maior” Ocna Mureș se află într-o etapă importantă de transformare, iar ucrările de renovare au intrat pe ultima sută de metri la etajele I și II, care sunt aproape finalizate, urmând să ofere elevilor și profesorilor săli moderne, luminoase și adaptate nevoilor actuale, a anunțat, vineri, 5 septembrie 2025, primarul orașului Ocna Mureș, Silviu Vințeler.
„Modernizarea liceului nu înseamnă doar renovarea clădirii, ci și o îmbunătățire a condițiilor de învățare. Laboratoarele de fizică, chimie, biologie și informatică vor fi dotate cu aparatură și tehnologie nouă, elevii vor avea la dispoziție echipamente IT performante, iar mobilierul va fi modern și confortabil.
Acest proiect este un exemplu concret de colaborare între administrația locală și resursele europene, în beneficiul copiilor și al comunității. Dorim ca la începutul noului an școlar copiii să pășească într-o școală renovată, primitoare și adaptată nevoilor lor.
Investiția în educație este o investiție în viitor, iar împreună construim un mediu mai bun pentru generațiile care vin”, a transmis primarul orașului Ocna Mureș.
Administrație
Băile Sărate Ocna Mureș, extinse prin supraetajare. Vezi ce se schimbă
Pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Județean Alba, din data de 29 iulie 2025, se află și un proiect de hotărâre privind aprobarea documentației și a indicatorilor tehnico-economici faza Documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii (DALI) ai obiectivului de investiții „Extindere cu supraetajare parţială – Baza de tratament şi agrement Ocna Mureş”.
Valoarea totală a investiţiei este de 6.880.594,21 lei, cu TVA inclus, din care C+M 4.615.380,16 lei, cu TVA inclus. Durata de realizare estimată a obiectivului de investiții este de 9 luni de la data de începere a lucrărilor.
• Extindere necesară
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de hotărâre, numărul doritorilor de băi sărate este din ce în ce mai mare, iar unele spații ale bazei de tratament și agrement de la Ocna Mureș au devenit insuficiente.
Deficiențele semnalate se referă în principal la spațiile vestiarelor și grupurilor sanitare.
Restaurantul ar urma să funcționeze într-un spațiu închis (în locul actualei terase).
De asemenea, pentru folosirea Bazei și în timpul iernii, se impune în afara închiderii terasei restaurantului și realizarea legăturii optime, printr-un spațiu închis (coridor), între piscina interioară și zona de alimentație publică (restaurant) sau zona de vestiare.
• Ce se va schimba
Realizarea obiectivului de investiții presupune:
1. Se mărește capacitatea/suprafața/numărul de locuri la vestiare, pe sexe, cu dușuri, grupuri sanitare și cabine, aferente.
În acest sens se va supraetaja parțial clădirea existentă, amenajându-se în spațiul rezultat vestiare pe sexe, cu dușuri și grupuri sanitare și cabine. Totodată se va reorganiza și mări suprafața vestiarelor existente la parter prin întinderea lor și în alte încăperi existente, mărindu-se numărul cabinelor, grupurilor sanitare și dușurilor dar și capacitatea de amplasare a boxelor de depozitare individuale în vestiare.
2. Se va realiza o terasă utila circulabilă la etaj, cu posibilități de acces din interior și
xterior spre etaj iar numărul locurilor pentru plajă va fi sporit. Pentru rezolvarea acceselor spre etaj se vor executa trei scări, din care una este exterioară.
3. Numărul de locuri în restaurant se va mari, ajungându-se la un maxim de 180 locuri prin închiderea și acoperirea actualei terase a acestuia.
4. Un culoar acoperit și închis, de legătură intre piscina interioară (închisă și acoperită) și restaurant va aduce un confort deosebit cu posibilitatea deplasării facile iarna de la piscina închisă spre restaurant sau vestiare și invers, fară a ieși afară.
Administrație
Spitalul din Ocna Mureș va redeschide secțiile de Interne și Pediatrie, în regim de permanență
Într-un demers de colaborare interinstituțională și de consolidare a serviciilor medicale din județ, o delegație oficială de la Spitalul Județean Alba (manager, director medical și personal administrativ) a efectuat o vizită în localitatea Ocna Mureș.
Scopul principal al întâlnirii a fost discutarea și sprijinirea procesului de redeschidere a două secții medicale importante în cadrul unității spitalicești existente în localitate (pediatrie și interne), din regim de zi în regim de permanență.
Potrivit primarului Silviu Vințeler, discuțiile au vizat aspecte tehnice, logistice și organizatorice legate de redeschiderea celor două secții în regim de permanență, precum și posibile parteneriate pe termen lung între cele două instituții.
„În cadrul vizitei, s-au analizat condițiile existente, necesarul de echipamente și personal, precum și calendarul estimativ pentru finalizarea procedurilor. Întreaga delegație de la Spitalul Județean Alba a rămas plăcut impresionată de condițiile de cazare și de serviciile socio-medicale pe care Unitatea Medico-Sociala Ocna Mureș le oferă pacienților internați la noi”, ne-a relatat edilul orașului Ocna Mureș.
Constantin PREDESCU
- Din Județacum 5 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic în 2026, dar și în următorii ani | ocnamuresinfo.ro
- Actualitateacum 4 luni
Sfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | ocnamuresinfo.ro
- Mondenacum o lună
Mesaje de Sfânta Maria 2025. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | ocnamuresinfo.ro
- Actualitateacum 2 luni
URARI, FELICITARI şi MESAJE de La mulţi ani de Sfântul Ilie 2025 | ocnamuresinfo.ro
- Din Județacum 5 luni
Când sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | ocnamuresinfo.ro
- Mondenacum 5 luni
MESAJE DE 1 MAI 2025. SMS-uri, FELICITARI şi URĂRI care pot fi trimise de Ziua Internaţională a Muncitorilor | ocnamuresinfo.ro
- Actualitateacum 5 luni
MESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor care îşi sărbătoresc onomastica | ocnamuresinfo.ro
- Din Județacum 5 luni
Ce nume se sărbătoresc de SFANTUL GHEORGHE 2025 | ocnamuresinfo.ro