Rămâi conectat

Administrație

Parteneriat încheiat între Ocna Mureș și Unirea pentru achiziția a trei autobuze electrice, a trei stații de încarcare lentă și a uneia rapide

Publicat

în

Primăria orașului Ocna Mureș a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, o licitație pentru achiziția a trei autobuze electrice, trei stații de încărcare lentă și o stațe de încărcare rapidă pentru proiectul „Achiziția a două mijloace de transport public – autobuze electrice în cadrul parteneriatului orașul Ocna Mureș – comuna Unirea”. Valoarea totală estimată a investiției este de 7.177.296,60 de lei, fără TVA.

Autobuzele electrice, în număr de 3 bucăţi, vor fi de tip solo (nearticulate), cu planşeu jos (podea coborâtă fără trepte pentru călătorii aflaţi în picioare), facilităţi pentru accesul nelimitat al persoanelor cu mobilitate redusă (rampă-kneeling), fără etaj, caroserie CE, destinate transportului urban de călători conform Regulamentului (UE) 2018/858, Directivei 2019/1161/CE privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

Încărcarea bateriilor autobuzelor electrice se va realiza prin intermediul staţiilor de încărcare rapidă şi lentă. Toate autobuzele electrice vor permite atât încărcare lentă, cât şi încărcare rapidă.

Caroseria va fi autoportantă de tip cheson şi va avea podea coborâtă fără trepte pentru călătorii aflaţi în picioare. Caroseria va fi garantată la coroziune minim 8 ani.

Ea va fi prevăzută cu minim 2 uşi de acces, situate pe partea dreaptă a autobuzelor electrice, dintre care una dublă cu o lăţime de minim 1.200 mm şi una cu o lăţime de minim 650 mm. Uşa din faţă va fi folosită atât de călători, cât şi de conducătorul auto, putând fi acţionată în mod independent faţă de restul uşilor pentru călători. Se acceptă orice variantă superioară. Caroseria va fi garantată împotriva fisurării, deformării, ruperii minim 10 ani, însă durata de viaţă a caroseriei va fi de minim 15 ani.

Capacitate transport călători: minim 50 persoane din care minim 26 pe scaune + conducătorul auto (26+1)

Soluţia constructivă a unităţii electrice de tracţiune a autobuzelor electrice poate fi din punct de vedere constructiv:

  • Cu motor electric de tracţiune cuplat la roţi printr-un reductor mecanic diferenţial;
  • Cu motoare electrice de tracţiune înglobate în roţile de pe puntea din spate (tip „hub”).
  • Motorul de tracţiune/hub-urile vor fi motoare electrice asincrone/sincrone trifazate cu randament ridicat, alimentate de la un invertor. Motoarele/hub-urile vor avea o construcţie simplă, robustă şi uşor de întreţinut, cu răcire exterioară cu aer autoventilat sau cu apă/antigel şi cu o durată de funcţionare de minim 5 ani/500.000 km(de la data punerii în exploatare) fără intervenţii de întreţinere şi reparaţii;
  • Transmisia mişcării la roţi se va realiza prin reductor mecanic diferenţial. Se admite şi motor cu magneţi permanenţi, cu o garanţie din partea producătorului că magneţii nu se demagnetizează şi motorul nu îşi pierde caracteristicile pe toată durata de utilizare a autobuzelor electrice (minim 15 ani). Motorul/hub-urile vor funcţiona şi ca generator electric, în regimul de frânare electrică, situaţie în care acestea vor recupera până la minim 80 % din energia de frânare. Frânarea electrică recuperativă de energie va genera energie electrică pe perioadele de frânare, sau de coborâre a unor pante, energie care va fi utilizată local pentru alimentarea unor sisteme electrice auxiliare, sau va fi înmagazinată în baterii în cazul în care energia recuperată depăşeşte nivelul consumului instantaneu;
  • Motorul de tracţiune/hub-urile vor fi fără perii, realizate cu lagăre izolate electric, tară întreţinere şi echipate cu senzori pentru sesizarea depăşirii temperaturii normale de funcţionare, montaţi în stator;
  • Motorul de tracţiune/hub-urile vor avea un circuit de aer pentru răcire realizat astfel încât apa care poate pătrunde accidental să nu intre în contact cu bobinajele. Pentru motoarele răcite cu apă/antigel, ofertanţii au obligaţia includerii în ofertă, a documentaţiilor tehnice aferente (construcţie, mentenanţă, remediere defecte etc.), asigurarea consumabilelor pe durata de funcţionare 5 ani/500.000 km şi a serviciilor de training asociate.

Motorul de tracţiune/hub-urile vor fi echipate cu:

  • Rulmenţi capsulaţi (fără întreţinere);
  • Traductor de turaţie încorporat;
  • Senzori de temperatură încorporaţi.

Staţii de încărcare lentă (min.50kw)

Staţiile de încărcare lentă – staţionare(fixe), se vor amplasa la autobază, vor fi astfel concepute pentru a se asigura simultan tuturor autobuzelor cel puţin 50 kW per autobuz.

Încărcarea lentă va fi realizată pe timpul nopţii prin cuplarea autobuzului electric la reţeaua trifazată de joasă tensiune (400 Vca). în funcţie de capacitatea totală de stocare a bateriilor, acestea vor fi încărcate la capacitatea maximă într-un interval de până la 6 ore. Conectarea autobuzului la staţia de încărcare va fi realizată prin intermediul unui conector standardizat care va fi livrat de către ofertantul declarat câştigător. Staţia de încărcare va fi dotată cu o interfaţă de încărcare de tip CCS (Combo 2, Type 2/Mode 4) conform IEC 621963.

După conectarea autobuzului electric la staţia de încărcare va fi necesar parcurgerea unui protocol de autentificare pe şofer/autobuz care după validare, pe baza unui card individual va iniţia transferul de energie electrică. Sistemul de încărcare lentă (minim 50 kW pentru fiecare autobuz electric livrat) va aduce bateriile la nivelul optim de încărcare (100 %) pe timpul nopţii printr-o încărcare convenţională, direct de la reţeaua trifazată de joasă tensiune (400 Vca), într- un interval de timp de 4 … 6 ore şi va avea următoarele caracteristici generale:

  • Va asigura încărcarea autobuzelor electrice 24 ore/zi, 7 zile/săptămână;
  • Va fi amplasată şi va opera pe un teren deschis (neacoperit);
  • Va fi dotată cu un buton de avarie/oprire, care va oferi posibilitatea decuplării alimentării;
  • Domeniul temperaturilor exterioare de exploatare va fi de la -25 °C la + 45°C(la umbră);
  • Va asigura clasa de protecţie minim IP 44 pentru echipamente electroenergetice;
  • Tensiunea de alimentare a sistemului de încărcare va fi de 3 x400Vca(+/-)10%, 50 Hz; Puterea efectivă la ieşirea din sistemul de încărcare va fi de minim50kW/autobuz ; deasemenea, vor fi permise orice soluţii care respectă condiţia ca staţiile de încărcare lentă să asigure simultan tututor autobuzelor minim 50 Kw/autobuz, inclusiv o staţie cu mai multe posturi de încărcare;
  • Va fi dotată cu un display LED care va oferi informaţii cel puţin cu privire la procesul de încărcare, la capacitatea de energie stocată în baterii şi cu privire la eventualele erori intervenite;
  • Sistemul de încărcare va monitoriza energia utilizată pentru încărcarea bateriei;
  • Eficienţa energetică va fi de minim 95 %;
  • Coeficient de putere va fi mai mare sau egal cu 0,98;
  • încărcarea în curent continuu se va realiza în modurile Constant Current (CC), respectiv Constant Voltage (CV);
  • tensiunea de ieşire a sistemului de încărcare va fi de 400 … 800 Vcc.

Staţii de încărcare rapidă

Este acceptată varianta superioară de încărcare prin intermediul unui pantograf cu construcţie specială montat pe acoperişul autobuzelor sau echivalent (spre exemplu: pantograf invers). Sistemul de încărcare rapidă, de cel puţin 150 kw, va introduce în baterii o cantitate mare de energie într-un interval scurt de timp (2 … 20 minute) prin conectarea autobuzului electric la o staţie de încărcare rapidă care va avea următoarele caracteristici generale:

  • Va asigura încărcarea autobuzelor electrice 24 ore/zi, 7 zile/săptămână;
  • Va fi amplasată şi va opera pe un teren deschis (neacoperit);
  • Va fi protejată împotriva eventualelor acte de vandalism/utilizării neautorizate;
  • Domeniul temperaturilor exterioare de exploatare va fi de la – 25 °C la + 45 °C(la umbră);
  • Va asigura clasa de protecţie de minim IP 44 pentru echipamente electroenergetice;
  • Tensiunea de alimentare a sistemului de încărcare va fi de 3 x 400 Vca (+/-) 10 %, 50 Hz;
  • Puterea efectivă la ieşirea din sistemul de încărcare va fi de minim 150 kW;
  • Sistemul de încărcare va monitoriza energia utilizată pentru încărcarea bateriei;
  • Sistemul de încărcare va fi echipat cu un conector dedicat pentru pantograf cu 4 poli: pol pozitiv de încărcare (DC+), pol negativ pentru încărcare (DC-), pol de protecţie (PE) şi contact de comunicare Control Pilot (CP) sau similar, care să poată fi operat automat din cabina şoferului (să nu necesite intervenţie umană din afara vehiculului);
  • Eficienţă energetică va fi de minim 95 %;
  • Coeficient de putere va fi mai mare sau egal cu 0,98;

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Administrație

Administrația locală din Ocna Mureș a distribuit cheile a 38 de apartamente, către noii chiriași ai blocurilor sociale construite în oraș

Publicat

în

În cursul zilei de marți, 11 noiembrie 2025, administrația locală din Ocna Mureș a distribuie cheile a 38 de apartamente noi, distribuite în blocurile sociale construite în oraș, către noii chiriași. Toți beneficiarii au îndeplinit criteriile de repartizare prevăzute de lege.

„Astăzi, la Ocna Mureș, au fost predate cele 38 de apartamente din noile blocuri sociale persoanelor care au îndeplinit criteriile de repartizare. Acest moment reprezintă un pas important pentru sprijinirea familiilor și cetățenilor, oferindu-le condiții de locuire moderne, sigure și decente.

Autoritățile locale au subliniat că proiectul face parte dintr-un program mai amplu de dezvoltare și modernizare a orașului, iar sprijinul acordat comunității rămâne o prioritate”, a transmis Silviu Vințeler, primarul orașului Cona Mureș.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Administrație

Silviu Vințeler, primar Ocna Mureș: „Redeschiderea Băilor Sărate a readus investițiile în orașul nostru”

Publicat

în

Primarul orașului Ocna Mureș, Silviu Vințeler, a vorbit pe larg despre modul în care Băile Sărate au schimbat fața comunității în doar doi ani și jumătate de la redeschiderea lor.

Potrivit unui interviu realizat de ziarulunirea.ro, edilul a recunoscut că nu se aștepta la un asemenea succes într-un timp atât de scurt și că investiția realizată de Consiliul Județean Alba, în parteneriat cu administrația locală, a repus Ocna Mureș pe harta turismului balnear din România.

„Băile Sărate Ocna Mureș sunt un proiect de succes. După cum vedeți, după doi ani și jumătate, avem cel puțin același număr de clienți, iar trendul este ușor crescător. Din punctul meu de vedere, cred că este cea mai de succes investiție din ultimii ani făcută de autoritățile publice”, a declarat primarul.

• De la un brand uitat, la renașterea turismului local

Primarul a evidențiat că succesul Băilor nu vine doar din investiția financiară, ci și din faptul că Ocna Mureș a avut dintotdeauna un brand puternic, legat de apa sărată cu beneficii medicale recunoscute. „Brandul Ocna Mureș a existat de câteva sute de ani și n-a murit, noi doar l-am reînviat. Apa sărată de la Ocna Mureș este foarte benefică pentru clienți. Ne-am străduit să facem tot ceea ce este necesar ca oamenii, când vin la băi, să fie mulțumiți și să revină”, a punctat acesta. Primarul a recunoscut că, pentru administrația locală, succesul băilor înseamnă „începutul dezvoltării turismului în zonă” și un pas esențial spre transformarea orașului într-o destinație atractivă.

• Banii care se întorc în comunitate

Unul dintre aspectele esențiale menționate de edil este faptul că băile nu sunt doar o sursă de relaxare pentru turiști, ci și o sursă importantă de venit pentru oraș.

„La bugetul local vin în fiecare an de la Băile Sărate, din impozite și taxe, undeva în jur de 2 milioane – 2 milioane și ceva de lei. Acești bani se întorc înapoi în școli, în modernizarea liceului teoretic, la medico-social, la spital, la drumuri, apă și canal”, a explicat Silviu Vințeler.

Edilul a dat ca exemplu liceul din oraș, care beneficiază de modernizări pe fonduri PNRR, dar cofinanțarea locală este acoperită parțial din veniturile aduse de băi. Tot din acești bani s-au făcut investiții în modernizarea spitalului medico-social, unde clădirea a fost reabilitată și arată acum „impecabil”. Mai mult, infrastructura rutieră și utilitățile au avut de câștigat: „Am avut bani să refacem drumurile, asfaltul și așa mai departe, investiții în infrastructură, apă, canal și tot ceea ce este necesar pentru confortul cetățenilor din Ocna Mureș”.

• Locuri de muncă și dezvoltare pe orizontală

Un alt efect pozitiv este crearea de locuri de muncă directe și indirecte. La complexul balnear lucrează astăzi 84 de persoane, iar deschiderea băilor a dus la dezvoltarea sectorului HoReCa.

„Avem un hotel cu 30 de camere, avem vreo 10 pensiuni cu câte 12-14 camere fiecare, între 40 și 50 de apartamente de închiriat și cam 10-12 case de vacanță. Acum doi ani și jumătate nu aveam aproape nimic, le număram pe degete. Cel mai important lucru este că această investiție a dus la o dezvoltare pe orizontală, iar asta înseamnă bunăstare pentru cetățeni”, a spus primarul.

Comparativ, în urmă cu doar trei ani, orașul abia mai avea două pensiuni și un hotel închis. Acum, oferta de cazare este suficientă pentru a răspunde cererii în creștere.

• Planuri mari și un Aqua Park de 14 milioane de euro

Primarul a anunțat și un nou proiect de anvergură, menit să completeze succesul băilor: un Aqua Park modern, estimat la 14 milioane de euro. „Cel mai important proiect în viitorul apropiat va fi viitorul Aqua Park. Proiectul este finalizat, mai avem nevoie doar de avizele de la Apele Române și de mediu. Valoarea este de 14 milioane de euro, dar probabil după licitație va fi mai mică. Vom concura cu alte unități administrative pe fonduri europene, dar după punctajul pe care îl facem, ar trebui să fim în față. Avem și un parteneriat internațional, ceea ce ne dă un avantaj clar”, a explicat edilul.

• Extinderea complexului balnear existent

Pe lângă proiectul Aqua Park, administrația are planuri și pentru extinderea actualului complex. Vor fi adăugate între 500 și 600 de noi locuri pentru turiști, o plajă mare cu 200 de șezlonguri și un restaurant mai încăpător, pentru a răspunde cererii în creștere.

„Nu ne putem opri aici. Trebuie să dezvoltăm această nișă a turismului. Băile Sărate s-au dovedit un motor pentru economia locală, dar trebuie să ținem pasul cu cerințele clienților, fie că e vorba de agrement sau de partea medicală”, a transmis primarul.

La final, primarul Silviu Vințeler a punctat că succesul Băilor Sărate este doar începutul. Investițiile în turism și infrastructură creează o spirală pozitivă pentru comunitate, iar locuitorii vor simți din ce în ce mai mult efectele benefice.

„Chiar dacă cetățenii de rând poate încă nu simt lucrul acesta, noi ne-am programat ca în cinci ani să ajungem unde suntem acum, dar lucrurile au mers mult mai repede decât ne-am așteptat. Băile nu doar că se autofinanțează, dar au generat plusvaloare pentru tot orașul. Pentru mine, asta este cel mai important lucru”.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Administrație

Iluminat stradal, integral pe tehnologie LED, în fiecare localitate aparținătoare de orașul Ocna Mureș

Publicat

în

Fiecare stradă din localitățile componente ale orașului Ocna Mureș beneficiază de iluminat public modern bazat pe tehnologia LED. Amplele lucrări de modernizare și eficientizare a sistemului de iluminat public în Uioara de Sus, Uioara de Jos, Războieni-Cetate, Cisteiu de Mureș și Micoșlaca au fost recent finalizate, fiind realizate prin intermediul unui proiect în valoare de aproape 3.000.000 de lei.

„În urmă cu doi ani, centrul orașului Ocna Mureș a fost modernizat prin instalarea unui sistem de iluminat public eficient și estetic, care contribuie la siguranța și confortul comunității. Am continuat acest proces de dezvoltare și extindere a iluminatului public și în satele aparținătoare. Localitățile Războieni, Cisteiu de Mureș, Micoșlaca, Uioara de Jos și Uioara de Sus beneficiază acum de un iluminat modern”, a explicat Silviu Vințeler, primarul orașului Ocna Mureș, pentru ziarulunirea.ro.

Proiectul, denumit „Modernizarea și eficientizarea sistemului de iluminat public în localitățile componente și aparținătoare orașului Ocna Mureș – Uioara de Sus, Uioara de Jos, Războieni-Cetate, Cisteiu de Mureș și Micoșlaca”, are o valoare totală de 2.961.315,00 lei și este finanțat prin Administrația Fondului pentru Mediu.

În cadrul proiectului au fost prevăzute următoarele achiziții: 878 de corpuri de iluminat LED cu eficienţă ridicată, puncte de aprindere, cutii de distribuţie, cutii de trecere, linii electrice de joasă tensiune subterane sau aeriene, fundaţii, stâlpi, elemente de susţinere a liniilor, instalaţii de legare la pământ, console, accesorii, conductoare, izolatoare, cleme, armături, echipamente de comandă, automatizare şi măsurare utilizate pentru iluminatul public – toate destinate modernizării și/sau extinderii sistemului de iluminat.

„Aceste investiții urmăresc creșterea siguranței cetățenilor, îmbunătățirea calității vieții și punerea în valoare a spațiilor publice din oraș și din satele aparținătoare”, a mai declarat Silviu Vințeler.

Potrivit proiectului, au fost înlocuite în totalitate cele 878 de corpuri de iluminat: 293 de pe strada principală și 585 de pe străzile secundare. De asemenea, s-a instalat un sistem de telegestiune utilizând comunicația wireless. Toate corpurile de iluminat din oraș sunt prevăzute cu controlere inteligente. Acestea au senzori radar și/sau PIR în intersecțiile și trecerile de pietoni periculoase, pentru a spori siguranța participanților la trafic și pentru a reduce consumul de energie.

Lămpile funcționează la 100% din putere doar atunci când senzorii detectează mișcare, iar în rest funcționează la 50% din capacitate, independent de reglajele celorlalte corpuri de iluminat din sistemul de telegestiune.

Astfel, au fost montate în total 878 corpuri de iluminat, după cum urmează: Cisteiu de Mureș: 157 de corpuri lampă tip LED; Micoșlaca: 78 de corpuri lampă tip LED; Uioara de Jos: 166 de corpuri lampă tip LED; Uioara de Sus: 261 de corpuri lampă tip LED; Războieni-Cetate: 216 corpuri lampă tip LED.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Politică

Știrea Ta

Societate

Sport

Economie

Din Județ

Articole Similare

ocnamuresinfo, stiri ocnamures, informatii ocnamures