ocnamuresinfo, stiri ocnamures, informatii ocnamures

Acasă » Știri din zonă » De la Atena la Noşlac – traseul unui meşteşug

De la Atena la Noşlac – traseul unui meşteşug

Publicat în 03.10.2013 la ora 10:00

lucrari furnir NoslacConstantin Sîrghi, un român originar din Iaşi, fost emigrant timp de zece ani în Atena, s-a aşezat la Noşlac, unde şi-a încropit o mică afacere şi face minuni din furnir

Deşi o afacere este o afacere, faptul că un om s-a aşezat în Noşlac ar părea banal dacă ocupaţia acestuia nu l-ar scoate din anonimat. Costel Sîrghi, omul la care facem referire, s-a aşezat la Noşlac şi cultivă nuci. A aflat de disponibilitatea administraţiei de a ajuta întreprinzătorii dintr-un ziar citit în Atena, în care fostul primar Silviu Vinţeler afirma, într-un interviu, că este deschis oricărei iniţiative. A venit omul, s-a aşezat în sat, şi-a cumpărat nişte teren, şi-a plantat nucii şi în timp ce aceştia cresc s-a apucat de lucru. Constantin Sîrghi este un credincios ce-şi dedică, pe lângă orele petrecute în livada sa de nuci, alte mii de ore pentru a meşteri icoane din baghete de furnir folosind tehnica intarsiei. Venit de la Atena, unde în fiecare an, începând din 2006, a avut câte o expoziţie, atenianul nostru ieşean Constantin Sîrghi a expus pentru prima dată, în judeţul Alba, în cadrul expoziţiilor ocazionate de sărbătoarea „Roadele toamnei”, ce are loc în fiecare an şi este organizată de către administraţia publică din comuna Noşlac. „Am început la vârsta de 10 ani, la fostul „Palat al Pionierilor”, actualmente „Palatul Copiilor” din Iaşi şi am continuat reuşind să mă impun prin expoziţiile organizate la diferite sărbători religioase şi nu numai”, ne-a spus Constantin Sîrghi. Tablourile sale sunt realizate exclusiv folosind furnir din lemn de esenţă moale cu diferite nuanţe ce oferă culori naturale şi care garantează păstrarea nuanţelor odată cu trecerea timpului. Toate lucrările cu care s-a prezentat în expoziţiile lui sunt originale şi făcute cu trudă, în zile şi nopţi de „luptă” cu zecile şi sutele de mii de bucăţele lipite una lângă alta, combinate în aşa fel încât în final să uimească prin colorit şi compoziţie. Acesta ne-a mărturisit că în special face icoane şi că pentru o icoană mai complexă cum ar fi „Cina cea de taină”, munca pentru realizarea ei este de peste 600 de ore de concentrare şi migală, bagetele având o lăţime de doar 1,25 milimetri. ”La comandă pot face şi alte lucrări: icoane, peisaje, flori etc. cu modelul ales de client. Lucrările prezentate aici sunt transpuse pe suport tip MDF placat cu furnir din lemn pe toate laturile. Protejarea exterioară a lucrării se execută prin triplă lăcuire, cu lac incolor cu rezistenţă sporită la intemperii”, ne-a destăinuit domnul Constantin Sîrghi. Având o ordonare atentă a culorilor atât pe orizontală cât şi pe verticală, milimetru cu milimetru, munca artistului a dus la realizarea unor lucrări deosebit de interesante, având un caracter unic atât în România cât şi în lume. În această tehnică folosită, regăsim arta şi măiestria execuţiei fiecărei lucrări în parte. Timpul lung de execuţie, sutele de ore de muncă pentru fiecare lucrare în parte, împreună cu meticulozitatea, rafinamentul şi tehnica de lucru folosită, dau o valoare deosebită lucrărilor, din cauza dificultăţii execuţiei ei, arta intarsiei fiind foarte puţin răspândită. Ceea ce este de remarcat la icoanele lui Constantin Sîrghi este faptul că deşi foloseşte o tehnică mai puţin cunoscută şi chiar grea, frumoasele sale icoane sunt realizate cu respectarea canoanelor Bisericii Ortodoxe, fapt care a făcut să fie apreciate şi de vizitatori şi de oficialităţile prezente la sărbătoarea noşlăcanilor.

Acest articol a fost citit de 503 ori

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Completează termenul lipsă * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.