ocnamuresinfo, stiri ocnamures, informatii ocnamures

Acasă » Actualitate » Autostrada Sebeș-Turda dă viață Parcului Industrial Ocna Mureș

Autostrada Sebeș-Turda dă viață Parcului Industrial Ocna Mureș

Publicat în 05.03.2015 la ora 11:00

ocnaParcul Industrial Ocna Mureș a mai făcut un pas spre concretizare, după ce zilele trecute Agenția pentru Protecția Mediului Alba a luat decizia de încadrare, fără evaluarea impactului asupra mediului.

Proiectul “PARC INDUSTRIAL OCNA MUREȘ”, propus a fi amplasat în Ocna Mureș,  strada Mihai Eminescu nr. 1, are ca titulari: SC ALOREF SRL și SC ASCOM INTERNATIONAL SRL. Până miercuri, 4 martie 2015, pe repede înainte, publicul interesat poate înainta comentarii sau observații la proiectul deciziei de încadrare emis de APM Alba.
Prin Casa de Insolvență Transilvania, în 2013, combinatul UPSOM a fost vândut la fier vechi. O parte din combinat a ajuns la una dintre firmele controlate de Dan Voiculescu, care se ocupă cu comercializarea produselor sodice. Cealaltă firmă care a cumpărat o parte din activele combinatului este din Alba Iulia și se ocupă cu comercializarea fierului vechi. Combinatul a fost vândut pentru suma de 6 milioane de euro (7,44 milioane euro cu TVA).
SC ASCOM INTERNATIONAL SRL face parte din societăţile administrate de “grupul Voiculescu” și are ca obiect de activitate „intermedieri în comerţul cu combustibili, minereuri, metale şi produse chimice pentru industrie“. Până în 2005, firma a derulat afaceri cu uzina de la Ocna Mureş prin Govcrest International, firmă aflată în asociere cu Grupul Industrial Voiculescu şi Compania (Grivco). Până în 2005, Govcrest a cumpărat sodă calcinată de la GHCL UPSOM Ocna Mureş şi a vândut-o în ţară, dar şi la export.

• Cronica nașterii și morții fabricii de produse clorosodice

Uzina de Produse Sodice Ocna Mureș (GHCL UPSOM ROMÂNIA S.A.), a fost construită între anii 1894-1896 de către societatea belgiană SOLVAY & Co şi avea să devină la finele secolului XIX şi în primele decenii ale secolului XX singura unitate producătoare de sodă din România și totodată una din cele mai importante unităţi din Europa. În anii ’80 UPSOM avea 2700 de angajaţi fiind cea mai mare întreprindere din ţară de acest fel. A produs milioane de tone de sodă. Anul 1989 a reprezentat începutul sfârșitului pentru UPSOM. Povestea uzinei se aseamănă izbitor cu cea a multor coloși industriali din România post-decembristă. În 1998, mai multe societăţi cu datorii la stat au fost trecute în administrarea  Ministerului de Finanţe. Printre acestea, şi Combinatul Soda din Ocna Mureş. De la Ministerul de Finanțe a fost cumpărată, cu o sumă mai mult decât acceptabilă, în anul 2001 de către fraţii Cristescu, deținătorii lanţului de firme Bega. Au urmat primele măsuri după privatizare: disponibilizările masive. Din 1.700 de angajaţi, cât avea societatea la cumpărare, au ajuns să lucreze acolo mai puţin de 800 de oameni. În 2005 combinatul a fost cumpărat de către o companie indiană iar Soda a devenit GHCL UPSOM. Indienii au făcut câteva investiţii ce însă nu s-au dovedit rentabile, drept urmare și restul de 800 de angajaţi au fost disponibilizaţi. Până la urmă, societatea a intrat în faliment în noiembrie 2012. De atunci, întreaga platformă industrială a fost scoasă la licitaţie cu preţuri începând de la 20 milioane euro. Din 2013 și până în prezent, combinatul a fost tăiat, bucată cu bucată, acolo unde nu prezenta interes și a fost vândut la fier vechi.

• Ce va renaște peste scheletul UPSOM-ului

Parcul industrial va fi realizat în incinta fostei fabrici UPSOM și va cuprinde următoarele obiective: clădire laborator (P+1), de 1.390 mp; hală industrială dotată cu pod rulant de 5 tone, în suprafață de 1.290 mp; hala lăcătușerie montaj de 2.760 mp; clădire administrație – Pavilion central (P+2E) de1.852 mp; Hală turnătorie, anexe, hala Pilot Nou de 1.226 mp; hale stații pompe ,,B” și Pilot Vechi și mase plastice de 1.928 mp; clădire și hală de pompe decantoare utilități de 380 mp; hală depozit sodă calcinată (construcție din beton) de 3.200 mp; hală construcție metalică, pod rulant H 8m de 1.329 mp etc. Sectoarele de activitate propuse a se înființa în viitorul parc industrial sunt: activități de construcții de mașini, în special prelucrări mecanice, industrie ușoară, depozite de materiale de construcții, terminal de trascontainere, depozit de îngrășăminte chimice, activitate industrială – produse chimice nepoluante, fără impact asupra mediului. Succesul terminalului pentru transcontainere și a depozitului de îngrășăminte chimice ce urmează să fie amenajate pe această viitoare platformă industrială sunt strâns legate de nodul rutier  de la Decea acceptat de Ministerul Transporturilor și CNADNR în iunie 2013. Evident, un nod rutier atașat viitoarei autostrăzi Sebeș-Turda acceptat ulterior în proiect pentru binele cetățenilor din zonă, care nu aveau cum să coboare cu trailerele, pardon, autoturismele, spre Ocna Mureș.  Iar dacă nodul rutier cu pricina merge ca uns și pentru viitoarea investiție ce urmează a fi dezvoltată în zonă – parc logistic și depozit de îngrășăminte chimice – cu atât mai bine. Parcul Industrial va fi gata, cel puțin teoretic, odată cu finalizarea autostrăzii. Și, una peste alta, localnici din Ocna Mureș merită să cunoască din nou o oarece dezvoltare economică, după ce industria locală a ajuns la fier vechi. În plus, un amănunt demn de reținut: podul de fier peste care circulau vagoanele cu produse clorosodice ieșite din fabricile ocnamureșene, în perioada lor de maximă înflorire economică, va fi menținut în bună stare și renovat. Va fi menținut în bunăstare la solicitarea expresă a regionalei CFR Brașov și va fi reabilitat de administrația locală. Semn bun, ce ne conduce la presupunerea că în zonă vor fi așteptate din nou vagoane  pline, măcar  și numai pentru aprovizionarea depozitului de îngrășăminte chimice.

Nicoleta IDITA-TOMUȚA

Acest articol a fost citit de 1706 ori

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Completează termenul lipsă * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.