Acasă » Știri din zonă » La Găbud, satul în care nu se întâmplă nimic, a prins contur o afacere profitabilă cu ciuperci

La Găbud, satul în care nu se întâmplă nimic, a prins contur o afacere profitabilă cu ciuperci

Publicat în 27.01.2017 la ora 12:06

La Găbud – Noșlac, satul în care nu se întâmplă nimic, a prins contur o afacere profitabilă cu ciuperci

Comuna Noşlac se întinde pe o suprafață de 4835 de hectare și are în componenţă cinci sate. Recensământul din 2011 a dat aici peste 1661 locuitori. În timp, populaţia comunei Noşlac a scăzut constant, aceasta datorându-se în primul rând îmbătrânirii avansate a locuitorilor, migrației economice, exodului localnicilor spre zone care oferă locuri de muncă.

Scăderea cea mai abruptă a populației se resimte pe segmentul 0-14 ani, în timp ce segmentul de populaţie până la 59 de ani a fost puternic afectat de migraţie spre regiuni mai dezvoltate economic. Comerţul şi serviciile în turism şi alimentaţie publică sunt slab reprezentate pe teritoriul comunei: magazine alimentare, baruri. Aici nu regăsim spaţii de cazare pentru turişti, nu este organizat turismul şi agroturismul.

Societăţile comerciale au o pondere redusă în economia comunei, constând doar în exploataţii de agregate minerale-balastiere. Amplasarea comunei Noşlac într-o zonă preponderent agricolă, fără activităţi alternative, a condus, de-a lungul timpului, la dependenţa existenţei populaţiei de recoltele agricole, de capriciile naturii. Acesta este decorul în care a prins contur, în iulie 2013, o mică afacere care a progresat treptat: o ciupercărie.

Este de altfel și prima componentă a conceptului inițiat în 2013, de un grup de inițiativă, pentru valorificarea și renașterea satului românesc, în cadrul conceptului Natură – Tradiție – Natural, având ca și obiectiv valorificarea potențialului de resurse pe care le oferă mediul rural și tradițiile, în speță, satul Găbud. Aici există deja trei hale funcționale, care produc peste 12000 kg /ciuperci pe lună.

”Intenționăm să extindem capacitatea de producție cu încă o cameră. Aprecierea calității ciupercilor de către clienții noștri ne-a mobilizat și ne-a convins că trebuie să continuăm. Avem în prezent zece angajați permanenți și șase sezonieri. Personalul a fost calificat odată cu demararea procesului de producție de către tehnologii de produs, calificare pe care și noi o practicăm cu toți cei care intră în echipa noastră. Dacă am ajuns până aici și încă nu am staționat este și datorită conlucrării dintre membrii comunității și factorii locali din zonă. Localnicii din Găbud ne-au primit la început neîncrezători, nu credeau că se poate, apoi s-au obișnuit cu normalitatea. Omul de la țară are un comportament simplu și sănătos”, a explicat Lucia Walther, coordonatoarea financiar-contabilă a afacerii. Oamenii care au construit la Găbud ciupercăria s-au ocupat de renovarea școlii din localitate și de crearea unui after-school.

”Și after-school-ul are povestea lui ca și componentă a conceptului “NTN” (Natură – Tradiție – Natural). La început ne-am confruntat cu lipsa forței de muncă și ne-am dat seama că trebuie să creștem… natural dorința celor mai tineri să participe la proiect. Am demarat activități educaționale, ateliere de lucru pentru deprinderi meșteșugărești, organizarea de șezători de către copii”, explică Lucia Walther.

Cine sunt oamenii care au avut inițiativa acestei afaceri în Găbud și contribuie în continuare la bunul mers al acesteia? ”Suntem un grup relativ restrâns acum, dar el este în continuă creștere: prima idee a pornit de la părinții de la Metocul Mănăstirii Oașa de la Găbud care au acordat o atenție mai mare lucrului cu tinerii, apoi de la tinerii care s-au mutat în satul Găbud și și-au întemeiat familii iar acum au copii micuți. Nu în ultimul rând, afacerea se derulează și cu sprijinul membrilor comunității din Găbud, care vin și susțin activitățile de la școală. Financiar și conceptual activitatea este coordonată de doamna Monica Bucur”, completează Lucia Walther.

Acest articol a fost citit de 1171 ori

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Completează termenul lipsă * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.